• +93 89 74 00
  • info@traeningshuset-lind.dk

Fra Corona-kartoffel til fysisk aktiv

Fra Corona-kartoffel til fysisk aktiv

Hvor er du?

Efter 5 måneders nedlukning af indendørs idræt og efter en lang sommerferie, befinder du dig måske et sted du aldrig har været før. Din fysiske form er en by i Rusland, det er måneder siden du sidst har set skyggen af en grøntsag og dine største sociale kontakter er dit fjernsyn og din smartphone. Er det noget du kan nikke genkendende til? Så er du måske tæt på at blive en corona-kartoffel.

Måske det kræver en forklaring…

Vi kan alle huske den 11. marts 2020 hvor Danmark lukkede ned første gang. Vi forsøgte at holde os i gang med en masse gåture, og brugte en masse penge på hjemmetræningsudstyr, og det gik faktisk nogenlunde. Så lukkede Danmark gradvist op, og vi var alle glade for at komme et skridt nærmere en dagligdag hvor vi tog på arbejde, så et par enkelte personer, fik trænet, og det gik egentligt nogenlunde (til trods for at vi måske ikke havde brugt det der hjemmetræningsudstyr, så meget som vi gerne ville). Formen var gået lidt tilbage, men ikke noget der ikke kunne rettes op på.

11. december skete det igen! Danmark lukkede ned for anden gang!

Bum, bum, tænkte vi lige… ”Vi klarer den nok her i julen, og så er det bare med at komme i gang igen med nytårsfortsættere til januar”, sagde vi til os selv. Men januar kom, og der skete ikke så meget. Det samme gjorde februar, marts, april, maj osv… Som månederne gik, og hjemmetræningsudstyret blev mere støvet, gåturene blev kortere og kortere og din aktive tid blev mindre og mindre, så begyndte forandringen til en corona-kartoffel. Bukserne begyndte at stramme lidt, vægten sneg sig også lidt opad og du fik ondt og sagde AV hver gang du skulle rejse dig fra sofaen for at gå ud til køleskabet.

Det hele har måske en negativ klang, men det er bare for at illustrere hvad der er sket for mange – og måske også er sket for dig. Og så er det nu vi skal til at tænke anderledes! Verdenen åbner, og det er kun DIG der har kontrol over hvordan du kommer ud i den igen. Vi vil bare gerne hjælpe dig med at komme op fra sofaen og fjerne stemplet, corona-kartoffel, fra din ryg.

Inden vi begynder at komme ud af kartoffel-verdenen, og tilbage til den super fysiske form som vi gerne vil være i, så skal vi lige have gange i tankerne først. Det er nemlig ikke sikkert at det er bedst bare at springe ud i det, og tro at man bare kan fortsætte hvor man slap. Det handler måske om at tage små skridt, og tage de rigtige skridt for dig, så at du er sikker på at du kan komme derhen hvor du gerne vil.

Så vi vender lige tilbage til tankerne;

Hvor er du?

Gennemtænk din hverdag. Hvad gør du, hvad bruger du dagen på og hvordan bruger du dagen? Står du op og går på arbejde, kommer hjem og ordner de huslige pligter, laver aftensmad og ordner vasketøj. Hvornår sætter du dig i sofaen? Er det når ungerne er puttet, når opvaskemaskinen er tændt eller noget helt tredje? Er du fysisk aktiv på noget tidspunkt i løbet af dagen eller føler du ikke at du har tiden til det? Prøv at lave en plan for ugen, for hvordan dine dage forløber og se hvor aktiv du egentlig er. Sætter det gang i dine tanker?

Det tænkte vi nok.

Nu har du fundet dit startsted, det sted hvor din rejse, fra corona-kartoffel til fysisk aktiv, begynder. Det er nemlig altid godt at vide hvor man er, før man kan finde ud af hvor man skal hen.

I næste uge tager vi fat på næste skridt på din rejse, men tiden indtil da vil vi bruge på en lille konkurrence. Her kan du vinde en personlig samtale med Helene (kost-og sundhedscoach samt træningsinstruktør). Her kan vi netop tage fat på hvordan du kommer derhen hvor du gerne vil hen. Vi kan snakke kost, træning, livsstil og meget mere – det handler om DIG.

Du deltager ved at hoppe ind på vores Instagramside og kommenterer vores konkurrence-opslag ”CORONA KARTOFFEL” med din yndlings emojii. Vi trækker lod blandt alle deltagere den 12. august

traeningshuset

1 comment so far

Rita AndersenPosted on11:32 am - aug 13, 2021

Jeg er ikke helt en coronakartoffel. Har fået trænet- dog nok ikke så flittig. Fandt nogle korte træningsprogrammer på YouTube. Blandt andet en fire minutters tabata med 30 sek. arbejde og 10 sek. pause. Sprællemand, sprint/ burbies og til slut mountainclimbers. I alt fire minutters arbejde. Jeg lavede den en periode hver dag/ hver anden dag. Det var til at finde tiden og få det gjort.
Jeg besluttede mig så for at give mig selv en gave investere i mig selv og lave et samarbejde med Helene som personlig træner. Jeg havde snust lidt til det, da Helene og jeg havde mødtes nogle gange til hjemmetræning på vores terasse. Her fandt jeg ud af at en til en træning bare kan noget. Dette har jeg/vi/os bygget videre på. Helene har testet hvor jeg var og lavet et lille program som jeg kan træne hjemme og selvfølgelig også i Træningshuset, hvor der følger andre skræddersyede øvelser med mål mere styrke og bedre balance. Tror jeg har været afsted fem gange nu og jeg er vildt overrasket og betaget, ja kan til tider slet ikke fatte hvad det har givet mig. Det er en gave. Pludselig kunne jeg løbe i bakker, kan mærke mine tæer i venstre fod, mere stabilitet i hofte og ankler, kan hoppe fra kasse til kasse og til bosubold- det er magisk. Jeg føler mig lidt som barn igen, hvor min krop er sat fri og dermed også mig selv, på en helt anden måde end før.
Bedre styrke. Alt dette er sket med minimal målrettet træning, som helt bestemt er skruet rigtig sammen.
Helene har været en tro inspirator,mentor og støtte som har fulgt mig på vej med godt engagement, energi og ikke mindst indføling og mødt mig lige her, hvor jeg var/er.
Jeg er dybt taknemmelig og glæder mig til den 29/8 hvor jeg skal løbe alt for damernes kvindeløb i Kbh. 15 km
Herefter fortsætter træningen med Helene lidt endnu, og så er planen-jeg vil prøve at vise mig selv jeg godt kan. Ikke mindst handler det om at holde fast i alle de gode vaner jeg er ved at få gennem rejsen med og i mig selv, hvor jeg er blevet så meget klogere på mig.
Længe leve træningshuset🇩🇰🇩🇰💪💪Lene og Helene💪💪og alt det i giver os🦵🦵💪💪🙏🌞🌞

Skriv et svar til Rita Andersen Annuller svar