fbpx
  • +93 89 74 00
  • info@traeningshuset-lind.dk

Genoptræning af diskusprolaps, og hjerteflimmer. Få hele Kenneths historie.

Genoptræning af diskusprolaps, og hjerteflimmer. Få hele Kenneths historie.

Kenneth på 43 har haft rygsmerter rigtig tæt på livet. For 5 år siden oplevede han kraftige smerter i nakke og ryg. Hans smerter blev værre med tiden, og han begyndte også at få smerteudstråling i begge arme samt det venstre ben. Han havde problemer med at sove om natten pga. smerter, hvilket medførte at hans overskud og energiniveau blev klart nedsat.
 
Kenneths fik konstateret 3 x diskusprolapser i nakkeregionen, hvilket blev behandlet med smertestillende medicin. Smerterne fortsatte dog på trods af medicinen, og for 2 år siden fik Kenneth nu også problemer med hjertet.
 
For godt et år siden, så Kenneth i avisen at et medlem fra TræningsHuset, i samarbejde med hjerteforeningen, søgte deltagere til at få etableret et hjerterehabiliteringshold, og med de udfordringer Kenneth stod med, meldte han sig som en af de første til holdet.
Han kom derigennem i kontakt med TræningsHusets fysioterapeut, Lene Gildbjerg som også påbegyndte fysioterapeutisk behandling af Kenneths ryggener. Hun undersøgte ham, og gav han tilpassede, personlige træningsøvelser samt rådede ham til at deltage på centrets genoptræningshold for folk med rygproblematikker.

I dag træner Kenneth 3 gange om ugen i TræningsHuset. Han smerter i ryggen er væk, og han har fået overskud og energien tilbage. Kenneth indrømmer også at hans fysiske form er klart forbedret, og anbefaler at ALLE burde træne i et eller andet omfang.
 
Hvad er årsagen til ondt i ryggen?
 
I Danmark har ca. hver fjerde jævnligt ondt i ryggen. Det kan skyldes alt lige fra muskelinfiltrationer, længerevarende overbelastning, hold i ryggen til diskusprolaps. En diskusprolaps skal i de fleste tilfælde ikke opereres, som mange fejlagtigt tror, her er behandlingen også vejledt genoptræning og fysioterapi behandlinger.  
 
Der findes dog også alvorligere sygdomme, som kan give rygsmerter, så er man i tvivl skal man naturligvis altid kontakte lægen og få stillet den rette diagnose.

Hvad kan man selv gøre?
 
1.    Det er vigtigt at holde sig i gang, lad endelig være med at lægge dig på sofaer, der gør kun ondt værre, desværre. 
 
2.    Træning der styrker musklerne rundt om rygsøjlen er vigtigt, stabilitets træning for mave og rygmusklerne.
 
3.    Forebyggelse er vigtig, sørg altid for at bruge en fornuftig løfteteknik og variér din arbejdsstillinger. 
 
4.    Bliver du ramt af et akut hold i ryggen, kan det hjælpe at lægge en ispose på ryggen på det ømme sted i 10 -15 min. Gør det 5-6 gange om dagen med ca. 1 times mellemrum de første 2 dage. 
  
Der findes mange tilbud om træning i fitnesscentre og sportsklubber. Det vigtigste i dette tilfælde er at få lavet et program der tager højde for lige præcis den skade eller diagnose du har. 
Et træningsprogram er altid bedst hvis det er afstemt med den fysiske form du er i, så man ikke får lavet overbelastningsskader over i problemet. Her kan det være rigtig godt at opsøge en fysioterapeut, der med en kombination af træning og behandling vil kunne afhjælpe dit problem. 
 
Hvordan kan DU komme dertil hvor Kenneth er i dag?
 
Alt genoptræning og behandling er personligt, og individuelt fra person til person. Vi anbefaler derfor at du kontakter TræningsHusets fysioterapeut, så vi kan tilpasse det helt perfekt til dig.
 
Ofte er en undersøgelse samt behandling af fysioterapeuten en rigtig god begyndelse. Herefter kan vi beslutte om genoptræningshold, individuelle øvelser eller om vores rehabiliteringshold, er det bedste for lige nøjagtig dig.

Vi tilbyder mange forskellige typer af behandlinger samt genoptræningshold. Du kan læse mere om de forskellige tilbud her:
 
Behandling: KLIK HER
Genoptræningshold:
KLIK HER
Rehabiliteringshold:
KLIK HER  

traeningshuset

3 comments so far

John SørensenPosted on11:11 am - aug 6, 2019

Ja har selv mærket på min krop at træning og det at holde sig i gang er langt bedre end at fylde sig med smertestillende medicin 👍
Og når det så kan gøres i perfekte rammer som i træningshuset kan det ikke blive meget bedre 👌

Susanne ChristensenPosted on9:35 am - aug 8, 2019

Lyder godt. Jeg har henvisning fra læge på fysbehandling / træning. Kunne det være hos jer ? Har slidgigt i knæ/ skuldre/ nakke og tommeltotter. Måske lidt i hofter ?
Hvor stor er egenbetaling og giver det adgang til tilskud fra Danmark
Venlig hilsen Susanne

    traeningshusetPosted on11:18 am - aug 8, 2019

    Hej Susanne.

    Vi tager ikke henvisninger direkte fra lægen, men vi gør fra Sundhedsforsikringer og sygesikring Danmark. Så du kan sagtens komme ud til os 🙂 Egen betaling er ikke særlig stor når det er igennem Danmark. Vi tager normalt 319kr for første behandling, og Danmark yder 133kr i tilskud. Efterfølgende behandlinger er 268kr og Danmarks tilskud er 88kr. Hvis vi skal finde en tid til dig, er det nemmest hvis du sender en mail til info@traeningshuset-lind.dk.

    M.v.h. Helene

Leave a Reply